Avainhenkilöt

Titta Viskari, tilitoimistoalan konkari

Erityisosaamisalueeni

  • Kirjanpito, tilinpäätökset, veroilmoitukset
  • Arvonlisäveron erityiskysymykset
  • Sähköinen taloushallinto
  • Rakennusalan taloushallinto
  • Konsernikirjanpito
  • Toimialojen talouden erityispiirteet
  • Palkanlaskenta ja TES-tulkinnat
  • Yhtiön perustaminen ja yrittäjyys
  • Netvisor, Procountor
  • CRM-, HRM- ja ERP-ohjelmistot
  • Talousprosessien kehittäminen ja tehostaminen
  • Raportointi, johdon raportointi, budjetointi ja ennusteet
  • Controller- ja talouspäällikkötehtävät

Tausta ja kokemus

Omaan parinkymmenen vuoden kokemuksen erilaisista taloushallinnon tehtävistä. Elän ja hengitän tilitoimistomaailmaa ja kokemusvuosistani suurimman osan olenkin viettänyt tilitoimistotöiden parissa. Aluksi toimin kirjanpitäjänä ja palkanlaskijana, edeten asiakkuuspäälliköstä aina tilitoimistopäälliköksi saakka. Kokemusrepussani on hurjan laaja tuntemus erilaista yrityksistä, yrittäjistä ja toimialoista. Tilinpäätöksiä on tullut laadittua vuosien varrella useampi sata ja veroilmoituksia yhtä paljon. Vuosiin mahtuu paljon erilaisia ongelmanratkaisutilanteita, verotuskiemuroiden selvittelyä sekä erityisesti asiakkaiden tukena olemista moninaisissa talouden asioissa. Taloushallinnon erityisosaamista löytyy laajalti mm. rakennusalalta, sijoitustoiminnasta ja hankemaailmasta. Asiakkainani on ollut niin ammatinharjoittajia kuin miljoonien liikevaihdon konsernejakin.

Perinteisten tilitoimistopalveluiden lisäksi olen saanut toimia erilaisissa talousjohdon asiantuntijatehtävissä. Talousjohdon palvelut ovat käsittäneet mm. budjetointia, ennusteita, raportointia, talouden prosessien kartoitus- ja kehitystoimia sekä erilaisia talouden konsultointitehtäviä.

Vuosien kokemuksen ja käytännön työn kautta vahvuuteni ovat tilitoimistopalveluiden toteuttamisen lisäksi erityisesti talouden kokonaiskuvan hahmottamisessa sekä erilaisten talouden prosessien kehittämisessä. Minulle on ollut aina tärkeää hyödyntää työssäni digitalisaation mahdollisuuksia sekä etsiä asiakkaille helpotusta ja tehokkuutta talouden hoitamiseen erilaisten ohjelmistojen kautta. Kokemusta onkin karttunut matkan varrella todella monista kirjanpito-, ERP- CRM-, HRM- ja reskontraohjelmistoista.

Konsultoiva ote ja panostus pitkiin asiakassuhteisiin

Olen tyytyväinen siitä, että tilitoimistotyö on muuttunut vuosien varrella konsultoivampaan suuntaan. Ihmisten kohtaaminen ja heidän tilanteeseensa asettuminen on ollut erittäin tärkeää minulle aina. Nautin työssäni siitä, että saan tuottaa asiakkaille laadukkaita tilitoimistopalveluita sekä olla läsnä yrittäjien arjessa. On palkitsevaa saada antaa apua myös liiketoiminnan  ongelmatilanteissa ja helpottaa sitä kautta yrittäjien arkea. Konsultatiivinen ja ohjaava ote näytteleekin omissa toimintamalleissani suurta roolia.

Me Finaleanilla takaamme, että asiakkaamme tulevat saamaan parhainta mahdollista palvelua eikä tarvetta tilitoimistovaihtoon enää ole. Asiat hoidetaan sillä intensiteetillä ja omistautumisella, että ainoa oikea lopputulema on pitkä ja antoisa kumppanuussuhde.

Paula Timonen, taloushallinnon ammattilainen

 Erityisosaamisalueeni

  • Talousjohtajan/-päällikön tehtävät (myös johtoryhmätyöskentely)
  • Talousprosessien kehittäminen ja tehostaminen
  • Tiedolla johtaminen ja talouden tunnuslukujen hyödyntäminen
  • Johdon raportointi, budjetointi, kassavirtalaskelmat, ennusteet
  • Kirjanpito, palkanlaskenta, tilinpäätökset, veroilmoitukset
  • Konsernitilinpäätökset
  • Käyttöomaisuuskirjanpito sekä hankkeiden ja projektien seuranta
  • Koti- ja ulkomaankaupan arvonlisäverotuksen kysymykset
  • Yhtiön perustaminen/hallinnon järjestäminen

Tausta ja kokemus

Olen taloushallinnon ammattilainen, jolla on lähes parin vuosikymmenen kokemus talouden ja hallinnon tehtävistä yritysmaailmassa niin yhtiö- kuin konsernitasolla. Olen myös toiminut julkishallinnon talouden tehtävistä. Koulutukseltani olen sekä tradenomi että kauppatieteiden maisteri ja pääaineinani olen lukenut taloushallintoa ja tietojohtamista.

Olen työurani aikana työskennellyt pääsääntöisesti osana isompaa konsernia, mutta työhöni on sisältänyt paljon myös pienten ja keskisuurten yritysten asioiden hoitoa. Olen saanut monipuolisesti kokemusta eri aloista, kuten tuotantoliiketoimintaa harjoittavista yrityksistä, yksityis- ja yritysasiakkaille tuote- ja palvelumyyntiä tuottavista yrityksistä, rakennusalasta sekä kauppa-, ravintola- ja hotellialasta. Olen myös toiminut kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä, joten kansainväliset konsernirakenteet ja ulkomaankaupan asiat ovat myös minulle tuttuja.

Työtehtävieni kautta olen toiminut laajasti niin sisäisen kuin ulkoisen laskennan tehtävistä. Tämä tarkoittaa sitä, että minulla on laajaa osaamista niin kirjanpidosta, tilinpäätöksistä sekä konsernitilinpäätöksistä. Myös erilaiset arvonlisäverotukseen, käyttöomaisuuteen tai verotukseen liittyvät kysymykset ovat tulleet minulle hyvin tutuksi. Viimeisimmät vuodet olen työskennellyt erityisesti johdon raportoinnin parissa ja siihen on sisältynyt muun muassa budjetointia, ennusteiden ja kassavirran laatiimista sekä näiden seurantaa. Usean vuoden johtoryhmätyöskentely on tuonut kokemusta muun johdon sparraajana.

Kehittämisprojektit aina olleet iso ja mielenkiintoisin osa työtehtäviäni. Työurani aikana olen ollut useissa projekteissa esimerkiksi kehittämässä ja sähköistämässä taloushallintoa tai kehittämässä yrityksen raportointia tai tiedolla johtamista. Minulle on kertynyt runsaasti kokemusta myös erilaisista järjestelmistä ja olen saanut olla luotsaamassa myös järjestelmien tehokkaampaan käyttöön liittyviä projekteja. Myös liiketoiminnan uudelleen järjestelyt ja näihin liittyvät talouden ja hallinnon tehtävät ja projektit ovat rikastuttaneet osaamistani.

Työtä elinvoiman hyväksi

Työurani aikana roolini liiketoiminnan tukena ja auttajana on aina ollut tärkeä. Se on myös luonut työlleni syvemmän merkityksen. Motivoidun siitä, että voin omalla osaamisellani auttaa toisia menestymään työssään. Haluan kehittää asioita suuntaan, joka parantaa, tehostaa tai kehittää toimintojen taloudellisuutta tai työntekemisen mielekkyyttä. Nyt Finalean Oy:n myötä haluan tarjota osaamistani elinvoiman kehittymisen ja muiden yrittäjien hyväksi!

Taira Matilainen, henkilöstöhallinnon moniosaaja

Erityisosaamisalueeni

  • Henkilöstöpäällikön ja HR business partnerin tehtävät (myös johtoryhmätyöskentely)
  • HR-prosessien luominen ja kehittäminen
  • Esihenkilöiden työn tukeminen
  • Organisaation kehittäminen, avainhenkilöroolien kirkastaminen
  • Rekrytointi ja henkilöarvioinnit
  • TES-tulkinnat ja työoikeus
  • Muutosneuvottelut, varoitusmenettelyt, irtisanominen henkilökohtaisista syistä
  • Palkka- ja työajan seurannan järjestelmät
  • Työyhteisön hyvinvoinnin kehittäminen
  • Kriisiytyneen organisaation välitilinpäätös
  • GDPR

Tausta ja kokemus

Olen HR-työn moniottelija ja yksi kolmesta Finalean Oy:n perustajista. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä olen kerryttänyt kokemusta monipuolisesti vaativista HR-tehtävistä niin kansainvälisissä kuin paikallisella tasolla toimivissa teollisuusyrityksissä. Rekrytointi-kokemusta minulla on paljon ja muutaman vuoden verran niitä on tullut tehtyä ihan täysipäiväisesti rekrytointi- ja arviointikonsulttina. 

Muuta työtä en ole koskaan osannut itselleni ajatella kuin "HR-tädin" työt, kiinnostus niihin syttyi nuorena tyttönä yliopistossa KTM-tutkintoa tehdessä ja valitsinkin johtamisen pääaineeksi. HR on osoittautunut olevan kaikessa monipuolisuudessaan juuri sitä mitä tahdon tehdä ja yrittäjänä pääsen osallistumaan mitä mielenkiintoisimpien yritysten arkeen - ja poikkeustilanteisiin.

Lähestymiskulmani on bisnespainotteinen. Sytyn liiketoiminnasta; ilahdun teknologisista innovaatioista, hyvin soljuvasta tuotantolinjasta, innostun ideaansa uskovan yrittäjän kanssa ja hurraan vientikaupan kasvuluvuista. Vaikka itse olekaan tutkija, myyjä tai vaikkapa tuotantopäällikkö, enkä siten bisneksen ytimessä, koen voivani työlläni tukea yrityksen strategisten tavoitteiden saavuttamista. Liiketoiminnan onnistumisessa on lopulta aina kyse ihmisistä ja yhteistyöstä. Työni tärkein tavoite on tuoda henkilöstöön liittyviä haasteita tai kasvupotentiaalia esihenkilöille ja johdolle näkyväksi ja sitä kautta voin auttaa yrityksiä menestymään.

Millaisissa asioissa voin auttaa asiakkaitamme?

Autan asiakkaitamme löytämään ratkaisun niin pieniin kuin suurempiinkin henkilöstöhallintoon liittyviin haasteisiin. Minulle on tärkeää, että laadukkaat henkilöstöhallinnon palvelut ovat myös pienten yritysten ulottuvilla, eikä liian pientä toimeksiantoa tai konsultoivaa kysymystä olekaan. Pystyn myös tuottamaan henkilöstöhallinnon palvelut ja vaikkapa koko toiminnon perustamisen "avaimet käteen" periaatteella. 

Ole yhteydessä niin voimme keskustella tarkemmin siitä, kuinka voisin olla teille avuksi!